Wednesday, June 17, 2009

hyppo yang hipokrit

Ramainya manusia hipokrit di forum ini. Mengcopy, menciplak. Selepas diedit, mengaku ia hasil pemikiran sendiri. Layak ker dia dipanggil manusia. Kalu aku memang tak hingin aku nak panggil manusia. Cam iblis, keterlaluan sangat laa plak.

Berlagak mahu hidup berdikari, memiliki harta seperti orang lain, hidup mewah di tengah-tengah Bandar wilayah. Sedangkan orang di sekeliling sesak nafas menganggung beban, kehilangan harta benda, terpaksa mengorbankan tenaga, wang dan harta demi menjaga ikatan persabatan dan kasih sayang sesame umat. Ceh! Macam sial jer bunyi nye. Cakap nak hidup berdikari. Tapi kenapa nak menyusahkan orang lain(kawan sendiri)? Kenapa nak memiskinkan orang lain(kawan sendiri)? Kenapa nak berlagak menghuni di tengah-tengah Bandar wilayah ni sedangkan layaknya duduk di kakilima bangi tue jer. Tak per lah. Kesian. Tumpanglah di hujung anjung Bandar wilayah nie. Asalkan alamat tetap tertera nama agung Bandar wilayah ni. Dasar hipokrit.tak sedar diri.

Berhujah tentang agama macam baru balik dari bertapa atau baru balik mengaji di sekolah pondok. Tapi, bantal pon nak angkut dari asrama. Siap angkut pinggan mangkuk kawan-kawan sebilik. Alahai jijik nya aku tengok... kalu bercerita tentang kaluarga. Dialah yang kaya, ada bendang puluhan petak jumlahnya, ade lembu kambing 4,5 kandang banyak nya, ade rumah sebesar dewan saiz nya, abang kakak penjawat awam semuanya, pakaian mahal silau mata dibuat nya. Tapi hidup dengan hasil bantuan orang lain. Ooppsssss bukan bantuan, tapi menyusahkan.

Kau akan tahu betapa manusia-manusia lain sedang menyumpah seranah perbuatan kau selama ini. Mungkin bukan setakat manusia, malah binatang dan alam juga turut sama. Setiap perilakumu cukup buat aku dan yang lain-lain terseksa. Terseksa dengan sikap kau. Terseksa memndam perasaan. Aku akan ingat segala kesusahan yang kau longgokkan di sepanjang hidup aku, segala fitnah yang kau tabor sehingga aku kehilangan harga diri dan kebahagian aku dirampas.percayalah kau tak bahagia. Aku bukan menghukum. Tetapi sebagai manusia biasa aku tidak pernah lari dari mendendami manusia hipokrit bodoh seperti kau.

2 comments:

Water Lily said...

Aduh marah ke sapa ni yang? hehe

makissa said...

hehehe... akak dh bce eh.. alahai malu r plak..