Tuesday, August 3, 2010

badi

badi... batul ke keadaan fizikal manusia juga boleh mengundang badi? kalau mak buyung bergaul rapat dengan si kurang sempurna, kemungkinan terkana badi. argghh, tak perlu berkias-kias. aku pusing bilamana cuba mengatur huruf membina ayat-ayat kiasan agar tiada yang terasa.

selama 24 tahun aku hidup baru aku berperasaan bahawasanya aku bisa mengundang badi. patut pun ramai menjauh. sumpah, aku manusia biasa jua. tidak minta dilahirkan seperti ini. andai diberi pilihan ingin aku meminta dilahirkan secantik bidadari, seharum kasturi, seputih salju, selembut kapas, selayaknya bergelar perempuan melayu terakhir. apakan daya diri ini hanya insan hina. menumpang kasih di bumi allah.

bagaimana harus aku meluah apa yang sebenar terbuku di hati? perlukah aku menghamburkan caci maki? haruskah aku memuat naik dan memaparkan wajahnya disini? oh tidak. mengaibkan sesama manusia berdosa kukira.

aku kembali melayan perasaan. sebentar aku berusaha mengabaikannya agar aku terus sempurna akal atau tidak dirasuk syaitan.

7 comments:

honey said...

kekadang2 aku sendiri menjauhi mak2 duyung...bak kata makissa takut terkena badi...tp istilah badi sebenarnya tidak wujud, tatkala manusia sendiri yang mencipta istilah itu...Allah mencipta sebaik2 manusia di muka bumi....jika ada yang tidak dijadikan sebaik2 manusia itu adalah ujian terhadap hambaNYA dan dugaan kepada golongan yang sebaik2 ciptaanNYA....

makissa said...

honey...bkan mak duyung..duyung tu makissa.. mak BUYUNG.

honey said...

silap cikit jew heheheeh

pelangi said...

honey :naseb bek kau tulis duyung...tak dugong...huhuhuhu...
badi = kenang ek?
tu salah satu perkara yang aku takut nak hadapi..
bimbang sentiasa bersarang takut orang salahkan kita ..

makissa said...

pelangi - kalau honey dia ghoyak keney, kalau pelangi mungkin kenang, kalau makissa konan. hahahaha.. ikut lah nak pilih yang mana.

honey said...
This comment has been removed by the author.
makissa said...

makissa speaking london...