Tuesday, March 23, 2010

HARI INI, ESOK DAN LUSA

paling awal adik bangun jam 6 pagi. dengan mata macam malu-malu nak terbuka, adik capai baju kurung, dan kain tudung lalu digosok sendiri. selesai menggosok pakaian, adik mencari towel yang telah diserbagunakan sebagai selimut dan untuk mandi juga. keluar sahaja dari bilik mandi, adik kelam kabut mencari sikat yang terselit bawah bantal, anak tudung tersangkut pada kipas syiling, brooch tudung tersorok dalam kotak tisu dan kain dalam yang bercampur dengan pakaian belum basuh atau kadang-kadang masih diampaian sejak 2 minggu lepas. asal bau wangi, muke tak nampak pucat adik capai payung, handbag dan tambang bas sejumlah rm0.50 terus keluar rumah sambil mulut kumat kamit baca ayat kursi. (mak pesan, iringi langkah keluar rumah dengan ayat-ayat cinta, uik bukan, pembetulan-ayat-ayat suci.). kalau boleh adik mahu menyaingi kelajuan bas, adik mahu sampai dulu di bus stop sebelum bas terlepas. sarapan dan bekal sudah lama dibuat-buat lupa. amat syahdu untuk dikenangkan.

jam 5 petang adik sampai ke rumah. misi, visi, matlamat, moto, impian dan cita-cita hanyalah tilam lusuh dan bantal bucuk. setelah agak selesa meluruskan pinggang, meregangkan urat-urat dan otot-otot, adik melincahkan jemari runcing halusnya menghubungi emak di kampung. tugas harian adik adalah melapor diri tentang aktiviti seharian dan tahap kesihatan untuk tempoh terdekat sambil merisk-risik menu ringkas untuk tahap kemalasan yang maksimum. seterusnya lena menghias cerita petang untuk adik.

terjaga semula tatkala nyamuk menyanyi nyaring di cuping telinga mengiringi laungan azan yang mendayu-dayu. bangun, meraba-raba suis lampu, adik mencapai towel dan terus ke kamar mandi. selesai mandi, dijengah-jengah perasaan hati. andai Puan Sri Rajin yang memberi salam, maka lenalah adik dalam kekenyangan. tapi kebiasaannya Tan Sri Malas yang bertamu memaksa dan mendesak adik tidur diiringi okestra lembut gemalai mahupun kugiran rancak dengan artis jemputan cacing kerawit n the geng dalam perut

7 comments:

Ellie said...

Wah sekali update 3 4 entri hehe...bila2 free akak ajar adik tukar template ye :)

Ellie said...

Mana link blog pak we hemsem tu? Kasik tau sama kak,kalu tak tak mo kawan hehe...D

Gemini said...

ajar saye same...

makissa said...

kak lily...gemini ni lah orang nyer yang kak lily cari2. blog nye fikir-fikirkanlah.

yang xbest tue blog dia lar

Ellie said...

Tau dah hahaha..

Gemini said...

bace lah blog orang len....saye punyer x sdap r...rugi kalau bace...carilah blog orang len...

Ellie said...

gi baca cerita hantu jam 5am kat blog akak hahahha