Thursday, October 21, 2010

aku punya pendapat

ni kisah semalam. aku yang kebosanan lantas melayari laman sosial bukumuka (facebook). adalah sorang kaum adam ni dah memuatnaik satu rakaman bergerak berkisar tentang seorang suami yang ditembak mati oleh isterinya bila terkantoi sedang berasmara dengan kekasih gelap. biasalah kan, bila dah muatnaik, mesti ada yang bagi komen yakni pandangan dan pendapat. ada juga yang sekadar "suka" dengan rakaman tersebut.

aku cuma terasa dengan satu tampalan pada komen tu. hamba allah tu mempertikaikan tindakan si isteri menembak mati si suami yang curang. komennya, kenapa tiada rakaman bergerak tentang isteri yang curang? bagaimana pula nak bagi kesedaran atau pengajaran kepada kaum isteri yang curang? serius aku bengang dengan komen dia ni. bukan sebab aku perempuan. tapi sebab aku ni manusia

ni pendapat aku tau. tak ada sesiapa boleh cakap pendapat ni salah atau betul....

bagi aku, tak kira perempuan ke lelaki semua sama. maksud aku sama sebab dua-dua manusia. kalau ada perempaun yang jahat, mesti ada lelaki yang jahat juga kan? sama jer. tapi satu yang aku tak puas hati, perempuan yang menjadi pelayan kelab malam. kenapa? sebab bila perempuan buat jahat apa komen orang luar? tak padan dengan perempuan. apa gelaran untuk pelayan kelab malam? kelawar, kupu-kupu malam, perempuan murah, perempuan jalanan paling hebat 'pelacur'. dan isteri memang takut sangat bila wujud pelacur ni dalam kenalan si suami.

pernah terfikir tak, wujud juga lelaki yang menjadi pelayan seks? ada tak cerita mereka hot macam cerita si perempuan-perempuan jalan tu? tak kan? mereka sekadar digelar sebagai gigolo atau anak ayam. kenapa tak gelarkan mereka lelaki murahan?
satu lagi, pernah tak dengar si suami jual dadah sebab nak beli susu untuk anak-anak atau untuk buat pembedahan anak yang sakit? tak kan? tapi kenapa si ibu tunggal sanggup jual tubuh pada lelaki-lelaki hidung belang? pernah dengar si ibu jual anak untuk bayar hutang? pernah dengar ibu kaki botol pukul suami dan bawa lelaki lain balik rumah depan mata suami? pernah pakwe isteri pukul suami? tapi selalu dengar makwe suami pukul isteri kan?

si perempuan, pernah pikir mamcam mana si lelaki nak kumpul duit bila kau letak hantaran tinggi-tinggi? pernah terfikir perasaan si lelaki bila si perempuan membebel tak henti-henti. silap-silap dia doakan si perepuan tu bisu untuk beberapa hari. macam mana pulak perasaan lelaki bila si perempuan ni mencabar kelelakiannya? perempuan yang dah kawen yakni seorang isteri dan ibu tapi masih berjiwa remaja dengan keluar bersama kawan-kawan, makan, maain boling, tengok wayang, bergosip dan paling hebat melancong bersama teman gelapnya. anak-anak? suamai kan ada. dayus tak si suami yang bersabar dengan karenah si isteri? dayus tak bila si suami membiarkan siterinya menayangkan susuk tubuh dan kecantikkan pada umum? balasannya hanya di 'sana'.

ermmmm.... ni pendapat aku. lelaki ke perempuan ke tetap manusia. tak ada beza. tak ada langsung beza. bergantung pada diri sendiri. kita perlukan pasangan dalam hidup. sanggup berpasangan dengan kaum sejenis?

1 comment:

Gemini said...
This comment has been removed by the author.