Wednesday, February 8, 2012

bukan cerita mael lambong

siapa tak terasa. setiap kali borak-borak dia jer yang dapat nama. dia jer yang kena puji melambong-lambong ngalahkan mail lambong. aku tunduk jer lah. aku sedar aku sapa. aku sedar mana tempat aku...
bila sebut jer pasal dia macam-macam cerita keluar. anak yang baiklah, rajinlah, senang nak jagalah, biasa hidup susahlah... cerdik pandailah, bijak selalu dapat straight A. membanggakan bila sebut nama dia.

tapi bila ade apa-apa masalah, urusan dan sebarang perkara yang berkaitan dengan pejabat kerajaan dan swasta, aku juga yang ditolak. katanya malas nak berurusan, takut hilang sabar, tak suka menunggu. cittt poraaahhh.. macam-macam alasan. tak tahu tu, cakap jer lah tak tahu.

tapi bila kat belakang, sembang berapi. orang buat kerja lembab lah, kerja tak sistematik lah, menyusahkan masyarakatlah. menyampah aku dengar... itulah manusia. bila pandai sangat. masalah yang tak ada tulis dalam buku tak boleh nak setle. harap teori jer, bile praktikal, hancus...

malas aku nak sembang lebih. kang cakap aku "tak padan rupa". tapi, kalau asyik-asyik aku, lagi-lagi aku., tak best juga.

No comments: