Wednesday, February 8, 2012

2 in 1 story

tarikh makin hampir. aku pula makin seiring dengan belon yang sedang ditiup alahai.. macam mana boleh jadi macam ni. dulu-dulu kenapa boleh jer muat semua seluar baju anak-anak buah. sekarang ni baju mak pon aku dah boleh sarung ke badan. muat-muat jer plak tu. ermmm salah baju tu kot. baju tu mengecut.

masalah bertimpa-timpa. lepas satu, satu datang. yang ni belom selesai, datang lagi yang itu.nak lari tak boleh. lari dari masalah bodoh namanya. nak lalui nya pon kena kuat semangat. orang sekeliling kadang-kadang bukan boleh harap menyokong. menolong tu dah tentu tidak. lagi menjatuhkan semangat dan melemah jiwa adalah.

bila dah berjaya, semua mengaku sedara. mula nak menumpang dan menuntut jasa. masa susah diam terperuk. menoleh pon tak sudi. mungkin itu penyebab kenapa orang yang berjaya boleh lupa diri dan sombong. masa susah, dia terumbang ambing.

kalau tak memikirkan keadaan aku yang cacat cela ni jangan harap nak ambil pusing masalah orang lain. tapi mak selalu pesan. masa mendaki ke atas jangan pijak-pijak orang. kalau boleh tolak orang tu naik atas dulu. insyaallah nanti dia pulak tarik kita ke atas. bile dah duduk atas, hulurkan tangan kat orang bawah. biarkan diri kita tempat orang dibawah berpaut. insyaallah. kalau kita terjatuh sekalipun, orang akan tarik kita ke atas. tak ada siapa yang akan biarkan tempat berpautnya hilang. harap-harap apa yang mak cakap tu betul.

sebenarnya rezeki dan masalah ade kat mana-mana. biasanya nak dapat rezeki kena hadapi masalah dulu. barulah rezeki yang kita dapat tu diredhai, lebih berkat. nak rezeki bertimpa-timpa, tapi satu masalah yang datang dah mengeluh. apa cer?

No comments: