Thursday, July 9, 2009

Teratak mewah tampak daif namun bahagia

Teratak mewah tampak daif namun bahagia

Dicelah pentadbiran kerajaan yang serba canggih, mewah lagi berteknologi. Gah dilihat sesiapa saja. Megah berdiri pencakar langit setinggi yang dirancang. Terselit sebuar teratak mewah. Diaras satu, pinggir jalan bertentangan dengan bangunan menuntut ilmu dikalangan pelajar-pelajar.

Dari luar ia tampak mewah. Keluasan yang layak untuk golongan berkelamin. Namun di dalamnya amat daif untuk dilawati. Serba kekurangan dari segi perabot. Amat bosan untuk didiami. Cukup untuk makan, tidur dan belajar. Bahan hiburan? Lupakan saja. Kelengkapan rumah yang boleh dikira bilangannya. Tiada hiasan walaupun jam dinding. Amat sedih untuk diselami.

Tersirat sesuatu yang telah menjadi suratan. Tersirat kebahagian, keselesaan dan peluang mengejar cita. Penghuninya bahagia. Masak, makan, berhibur, belajar dan berbincang bersama. Kekadang berat untuk melangkah keluar rumah. Selesa dengan kehadiran ramai. Bergurau senda tanpa batas. Menghilangkan seribu kedukaan. Terima kasih tuhan. Kesepian di kantor kerja kau gantikan dengan kebahagian di teratak ini.

No comments: