Monday, June 18, 2012

perjalanan

sebulan jer lagi tinggal tarikh menjelang hari perkahwinan aku. satu persediaan pun aku tak buat lagi. mana nak kejar hantaran, fitting baju, kelengkapan nikah, semua tak ada. perempuan kan, pakaian nikah satu beg besar. dari hujung rambut sampai hujung kaki. dengan lences, stokin, anak tudung, brooch, korset, semua alah yang nampak remeh, tapi terpaksa di adakan juga. penat? tak payah cakap lah. longgar kepala lutut ni ke sana ke mari mencari kelengkapan diri dan tunang. bila dah penat, bergaduh. dah gaduh, balik umah masing-masing, rehat.. SMS pujuk memujuk. itulah rutin kami.


lagi dekat nak kenduri, lagilah kami tak lekat kat umah. berselang-seli dengan demam semua. penat wooo..
tiba hari kenduri lagi banyak dugaan. cobaannn.. memang tragis lah. hampir-hampir aku nak cancel kan semua program. giler kan?

 beberapa saat nak nikah pun aku sempat menangis. perasaan bercampur baur.. beberapa kali aku ishtifar minta kuatkakn semangat. batang idung mak aku, aku tak nampak dah. lagilah aku jadi down giler. kalau dapat tengok muka orang tua tu, boleh lah juga jadi sumber inspirasi atau menaikkan semangat waja aku ni.. tapi nasib baik, ateh berulang alik ke tingkap bilik aku. dapat juga mengadu domba, bermanja-mengada dengan dia. dalam hati, rasa nak terjelepuk, tersungkur dah.

bila lafaz akad selesai jer, aku rasa macam terawang-awang. rasa tengah terapung terbang. lega, ringan rasa kepala. alhamdulillah. aku menang dalam pertarungan dengan syaitan. ha hah ha ha ha (gelak jahat)

2 comments:

Cak Kra WaLa said...

Syabas betty.....god job....Amin..

De Qaseh said...

hehehe..adat la tu..dugaan sebelum kawen....