Monday, December 21, 2009

setahun melangkah

bulan pertama- makissa sibuk mengurus hidup. diri, kewangan, belajar dan keluarga. kesempitan si gadis dan sahabat terpinggir menguji ketulusan persahabatan makissa. tulus benarkah makissa? inilah masanya rakan-rakan yang lain untuk mengenali makissa.

bulan kedua-makissa diasak dengan kesihatan yang merosot.

bulan ke3-makissa sendirian, keseorangan dan dan kesunyian. ulang tahun kelahiran yang penuh makna dalam hidup makissa.

bulan ke4- makissa mula melangkah bangga. membantu encik jejaka memulakan langkah penuh liku. tanpa pinta dan segan silu, makissa berkongsi segala pengalaman dan pahit manisnya bersama encik jejaka. sokongan, dorongan dan tunjuk ajar tidak putus-putus dihulurkan walau encik jejaka tidak pernah menerima dengan rela hati.

bulan ke5-kehadiran sahabat terpinggir ke rumah menggembirakan makissa. doa untuk ditemani dimakbulkan tuhan. seperti juga encik jejaka, sahabat terpinggir juga tidak ketinggalan dalam senarai ahli dalam diari amal makissa. segala semua dikongsi bersama. pakaian, rumah, tilam, bantal, perabot, makanan, dan segala macam makissa hulurkan. makissa faham kesukaran memulakan langkah baru. semoga kalian berdua berjaya mencapai cita dan cinta. makissa menyokong dari belakang. membantu segala apa yang tiada dan diperlukan.

bulan ke6-hati makissa makin terusik. encik jejaka tebal dengan kedegilan yang menggunung. tiada pendapat makissa yang diterima. tiada kata-kata makissa yang masuk telinga. tiada nasihat makissa yang diterima pakai. keegoan yang menebal buat makissa makan hati. sikap terlalu berkira, buat makissa rasa dirinya asing.

bulan ke7-si sempurna mengheret beg meloloskan diri menuju pintu rumah makissa. menumpang segala yang ada untuk kesenangan dan kemudahan. tidak perlu mengeluaran belanja, apatah lagi bersusah payah untuk mengisi kekosongan poket, perut dan segala macam yang kosong.

bulan ke8- bermula episod makan ati, terasa hati dan memendam dalam hati. pendek kata semua yang melibatkan hati dan perasaan.

bulan ke9-kemerosotan ekonomi buat makissa berjimat cermat. sikap si abang yang sedikit tiada berperasaan menguji hidup makissa. bulan baik dan penuh suci mengajar makissa sifat tanggungjawab. menguruskan makan minum seisi rumah hingga membawa lena ketika di kantor kerja.

bulan ke10- pembiayaan makan minum, dan bil-bil rumah telah dipersetujui. tidak tahan dengan ungkit-mengungkit makissa akur mengatur perbelanjaan rumah. walaupun sesekali makissa juga yang robek hati.

bulan ke11- sikap penuh perasaannya mengguris perasaan makissa. penuh perasaan kejam zalim dan muka tak tahu malu membuatkan makissa diserang migrain teruk. sedarkah kau sahabat terpinggir, bagaimanakah kau memulakan langkah baru? kehadiran si gadis menemani makissa menebalkan dendam yang sedia ada. harap tiada sikap penuh perasaan dalam diri si gadis. selamat maju jaya untuk si gadis.

bulan 12-keadaan bertambah teruk. menanti makissa ditalkinkan. mungkin hanya itu yang merungkai segala kekusutan. tiada makissa, ashi percaya semua pasti bahagia.

No comments: