Thursday, April 8, 2010

cahaya aneh

suasana kelam malam yang hitam pekat, sesekali buah rambutan gugur angkara pak kelawar yang berjaga malam. buah-buahhan yang jatuh berguguran mampu meluluhkan hati lelaki pak kadir yang sedikit kecut. perut yang memulas-mulas cuba ditahan hingga mentari muncul keesokkannya. namun usaha pak kadir gagal. berbekalkan touch light yang baru ditukar baterynya, pak kadir menyelak daun pintu. sebelum memulakan langkah ke pondok kecil untuk melepaskan "hajat" nya pak kadir menyuluh pokok rambutan miliknya. manalah tahu kalau-kalau terdapat musang cuba 'menculik' ayam-ayam peliharaan jiran yang menumpang tidur di pohon rambutannya.

sambil bersiul-kecil, pak kadir dikejutkan dengan satu cahay terang tiba-tiba berlalu perlahan di langit kelam. bagaikan cahaya halilintar, pak kadir terasa lutunya menggigil. dipanggil mak yati keluar. mak yati pisat-pisat bangun muncul di belakang pak kadir. melihat cahaya aneh yang berlalu setiap lima minit di langit. jam baru menunjukkan jam 10 malam.

muncul pak bakar dengan honda buruknya. pak bakar turut membawa cerita tentang cahaya aneh tersebut. pak kadir kembali ke ruang tamu. duduk bertiga cuba mencari jawapan kemunculan cahaya aneh dil angit kelam. cewaaahhh. terdetik di hati mak yati mungkin malam itu malam lailatulkadar, kebetulan pada masa itu adalah bulan ramadhan.

adik yang terganggu dengan keriuhan mereka bertiga meninjau-ninjau dari pintu bilik. pak bakar memanggil adik. cuba meminta pendapat anak kecil itu andai punya idea yang logik. ntah dari mana datangnya idea, adik memberi pendapat cerdik pada mereka bertiga.

" alaaa apa yang pelik sangat ni. mungkin lampu fun fair kat pekan tu kot. sportlightnya kan terang. tambah-tambah ni malam minggu."

mereka bertiga terdiam. pak kadir bingkas bangun dan terus dengan hajatnya yang tergendala. mak yati terus ke dapur tak tahu apa tujuannya. tinggal pak bakar terkebil-kebil merenung cahaya aneh itu melalui pintu rumah.

1 comment:

Cak Kra WaLa said...

Huhuhu.....
Cahaya aneh ye...
kesian Pak kadir, tergendala hajatnya, angkara cahaya aneh....huhuhu....