Tuesday, April 6, 2010

cik ti

asalammualaikum semua pembaca yang sentiasa menunggu tulisan baru dari makissa. baru-baru ni makissa dapat beberapa email dan ada yang makissa sendiri terbaca artikal yang mengkisahkan tentang kencing tikus. kencing tikus amat berbahaya dan boleh meragut nyawa manusia dan haiwan juga.

kucing yang meminum air melalui tadahan hujan, di lopak2 air yang telah bercampur dengan air liur dan air kencing tikus mungkin dijangkiti. oleh yang demikian basuhlah tangan selepas menyentuh binatang peliharaan yang manja itu (kucing). selain itu, biasakan menggunakan sarung tangan ketika berkebun. ini kerana kita tidak tahu kemungkinan besar dedaun dan rumput-rumpai telah terkena air kencing tikus.

bagi sesiapa yang gemarkan minuman ringan samada minuman dalam kotak atau dalam tin, diharap membasuh terlebih dahulu tin dan kotak minuman sebelum membukanya. biasakan menggunakan penyedut minuman semasa minum. begitu juga dengan makanan dalam tin seperti sardin, susu dan yang sespesis dengannya. cuci tin sebelum dibuka. ini kerana kita tidak tahu bahawa barang2 tersebut mungkin telah 'dilawati' oleh cik ti semasa ia didalam kilang, stor kedai ataupon lori.

bagi penggemar air tebu, minta berhenti membeli, meminum dan terus meminatinya kerana cik ti gemar berfoya-foya di ladang-ladang tebu. mesin untuk memesin air tebu juga dikhuatiri tahap kebersihannya. elakkan memakan di kedai-kedai kerana khuatir dengan tahap kebersihan. rajin-rajinlah memasak dan menyediakan hidangan bersama insan tersayang.

menghindari lebih baik dari mengubati.

pesanan ikhlas dari shidakayati.

*tiada kene mengena dengan insan yang lahir pada pada tahun tikus.

3 comments:

Cak Kra WaLa said...

ewahhh2...

honey said...

nasib bek aku lahir taun lembu....mOOO

makissa said...

pastikan lembu memilih rumput yang tidak dijangkiti kencing tikus. bahaya bila jadi hidangan korban aidiladha.