Tuesday, April 6, 2010

sesat

jam 12.00 malam, makissa meredah kelam di tengah jalan mencari pondok mewah kediaman ibubapa tercinta. ashi membebel meluah ketidakpuasan hati. segala perkara diungkit dibangkit. makissa tarik nafas dalam-dalam dan berishgtifar berulang-ulang. mungkin keletihan bekerja buat ashi tertekan atau sedikit hilang minat.

tapi akui sebagai manusia, segalanya terbatas. akhirnya pertelingkahan juga yang menjelma. bebelan ashi buat makissa pusing kepala dan melepaskannya pada encik jejaka. keletihan yang melampau telah membina satu perasaan tidak puas hati antara makissa dengan encik jejaka. ashi puas. akhirnya makissa bersuara juga.

pertelingkahan berlanjutan hingga terlepas simpang. perjalanan makissa dan encik jejaka tersasar setengah jam gara-gara makissa yang suka bermurai-muraian (istilah baru untuk mulut murai).

menunggu dalam lima minit, kelibat emak muncul membuka daun pintu rumah. sentiasa senyum terukir di bibir.hilang segala sengketa. masa untuk bermimpi indah di bawah ketiak emak. umur dah boleh dapat anak tiga masih keanak-anak dan ingin selalu bermanja-manja. (tak malu :p )

No comments: