Tuesday, October 19, 2010

aku ker?

bila difikir-fikir balik baru aku sedar, betapa nikmatnya hidup jika....

menikmatinya atas usaha dan kerja keras dari orang lain. tak payah fikir nak keluarkan tenaga, masa dan wang ringgit. just goyang kaki, tunggu orang bagi hasil. bila orang tu taknak tolong, anggap jer dia sebagai musuh. fikirkan yang dia tu penting kan diri sendiri, tak mahu tolong kawan paling tidak pun ungkit balik apa yang aku dah buat untuk dia. senang jer. mesti dia rasa bersalah. lepas tu dia akan tolong dan tunaikan apa yang aku minta. tak kisahlah dia terpaksa pon. janji masalah aku selesai.

dia sempurna, dia ada seseorang di sisi, dia punya segala kemudahan mana mungkin dia boleh mengelak untuk tolong aku. batul tak? kalau dia cuba mengelak, aku pasti dia sengaja mencipta alasan. bukan aku tak tahu perjalanan hidup dia. aktiviti harian dia pun aku tahu. tak payah ade hati nak 'kencing' kan aku.

aku peduli hapa? duit minyak ke? kesihatan dia ke? hal peribadi dia ke? hal keluarga dia ke? dia makan ke tidak? duit poket dia ke? hubungan dia goyah sebab aku ke? aku langsung tak ambil tahu. yang pasti aku akan terus mendedami dia jika dia menolak setiap permintaan aku.

tapi aku memang benci orang aniaya dia. cuba pijak-pijak dia. aku tahu dia tersiksa. kesian dia. dalam tak sedar sebenarnya aku lagi kejam dari orang tu. takpe lah. aku terpaksa. bukan aniaya pun. dia tak pernah merungut pun. seronok ade dia. semua perkara selesai. dia tak pernah merungut. senyum jer. harap-harap dia terus macam tu. bia senang semua kerja-kerja aku.

No comments: