Monday, October 18, 2010

SETELAH 4 PURNAMA (cerita tentang dia)

memang ini merupakan peristiwa pertama kali dalam hidupku. namun aku berdoa agar ia tidak berulang untuk yang kesekian kalinya. meskipun tempat ini bukan asing lagi bagiku, tapi aku agak janggal setelah beberapa purnama meninggalkannya demi sesuatu yang tidak diduga. walau tiada langkah yang disusun sejak empat tahun yang lalu, bukan bermakna aku boleh mencipta alasan untuk bermalas-malas dan hanya menagih simpati orang. bahkan bilangan adik-adik yang bersekolah masih ramai. kuasa DIA, setelah dipinjamkan hampir 22 tahun, aku redha DIA mengambilnya semula. dengan bantuan alat sokongan, aku terus ke depan memikul tanggungjawab demi, belia dan negara.

hampir tersesat dek timbunan fail-fail yang sama tinggi denganku, tiba-tiba terasa kekok. degup kencang di dada, malah darah mengalir laju, terasa muka panas, merah menahan malu. mata-mata yang memandang melempar senyum, berjabat tangan mahram yang ada, mengucap salam pada semua.seperti memelihara labah-labah, ruang kerjaku berhias sawang dan habuk-habuk. ditambah kepingan-kepingan tugas yang tertangguh, dan kiriman cenderahati dari kawan-kawan lama. owhhh.. begitu lama aku tidak ke sini rupa-rupanya (berkata-kataku dalam hati)

mengikut jadual kerja, tiba waktu menikmati hidangan tengahari seperti lazimnya sama ada hidangan di cafe (makan), di surau (tidur/solat), atau di sekadar di meja kerja (tidur/berFB/berBLOG). kebiasaan tika ini aku masih megerekot memeluk bantal, paling tidak pun aku baru bangun mandi dan sarapan pagi. huh.. dasyat....

aku seronok, tapi masih janggal setelah sekian lama berehat-rehat hingga lupa diri. yang pasti, aku perlu beringat-ingat untuk menjaga kesihatan, mengawal pemakanan, membataskan pergerakan demi untuk kesejahteraan hidup di masa akan datang. benar kata orang MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI. YA!

No comments: