Monday, December 12, 2011

kedah darul aman

angin menghembus rakus menyambar pipi mulus ini. awan kelihatan cerah bersama beburung berterbangan bebas tanpa batas. tubuh kusandar malas. terasa tenaga makin hilang. pemandangan seluas angkasa. sesuatu yang baru dalam hidupku. padi menghijau. jauh di sana terdapat rumah-rumah kecil yang nampak cantik dan mendamaikan. jauh dari kesibukan kota dan pembinaan bangunan-bangunan pencakar langit. fikiran terasa kosong dan tenang.
mata kulelapkan, cuba memberi ruang tubuh untuk berehat.  tapi terasa rugi bila tak melihat keindahan alam bukti kekuasan Illahi walau sedetik cuma. di tengah-tengah petak sawah kelihatan beberapa ekor bangau yang putih bersih mencari sisa rezeki yang ada. mempunyai tubuh yang putih, bersih dan berkaki panjang, ia begitu sempurna sebagai peragawati untuk kategorinya yang tersendiri...

manik-manik halus mula jatuh dari langit Allah. cuaca makin redup dan dingin. tanah lembab pastinya dihuni pacat dan lintah. yang mampu membuat setiap gadis menjerit bagai hilang arah. namun jauh disudut hati, teringin benar rasanya mencecahkan kaki ke bendang sawah. merasai lembut lumpur, bersalut tanah, dan miang lalang. pasti menyeronokkan.

pohon kelapa melambai-ambai. meraikan kehadiran kami yang membawa seribu satu harapan. dari sebuah kota, ke sebuah pulau, dan kini disebuah desa nan permai. seindah kisah nenek-moyang. mendamaikan dan mengasyikkan. dengan udara yang segar, aku terasa ketenangannya walau untuk sesaat cuma.

No comments: