Monday, February 18, 2013

2 bulan (ep2)

celik-celik mata jer aku terkedek-kedek keluar bilik mencari emak. (para alim ulamak cakap 'setiap langkah kita menziarahi ibu bapa dianggap sebagai zikrullah. walaupun sekadar dari bilik ke bilik). emak kat dapur cakap ayah kat bilik lagi. tidur. aku bingkas ke bilik ayah, perlahan-lahan bagi salam. tersentuh tengoh muka ayah tidur sambil menanggung kesakitan. nampak sangat yang ayah sakit amat sangat. aku salam dan cium ayah. beranikan diri mintai izin nak tengok bahagian yang sakit. ayah pon tanpa segan silu selak kain. jelas nampak perut ayah membenjol. sebagai anak ayah yang sentiasa taat, aku tak fikir malu segan apatah lagi jijik melihat keadaan ayah. secara tak sengaja aku tertekan benjolan tu sedikit kuat. ayah meraung sakit. hah! dasyat ni. kira emergency.


aku kelam kabut kelaur dari bilik and suruh husband siap-siap. memang aku tak salahkan husband yang buat tak kisah jer. sebab kami memang tak pernah tengok ayah sakit. so memang tak percaya bila cakap ayah sakit dan tak larat bangun. lepas bersiap, kami sarapan. aku suruh husband tengok ket perut ayah. sekurang-kurangnya dia saksi penderitaan ayah. ayah macam tadi juga. tak segan silu selak balutan kain pelekat. husband aku nampak macam malu. tapi emak cakap, dah daruruat, sakit, apa nak malukan. sekarang kami sama-sama kelam kabut. husband yang mulanya masih releaks dan cool terus ligat kayuh wheelchair bersiap ke hospital.

husband : ke mana kita?

wifey : klinik swasta kampung sebelah. wife tak tahu prosedur wad kecemasan kat hospital. emak dulu ada refference letter (RF). so direct ke kecemasan jer.

husband : ok. sekarang!

*****

emak tak nak ikut sama. katanya nanti siapa nak masak kat rumah bila kami balik. padahal emak tak nak menyusahkan kami nak manage emak dan ayah sekaligus. aku faham. sejak emak discaj dulu, emak dah tak larat jalan jauh. langkah pun perlahan dah dari aku.

****

perjalan ke klinik diiringi renyai-renyai. sama macam hantar emak dua bulan lalu. ayah masuk dalam klinik aku follow. ayah larang sebab malu depan doktor. tapi doktor pula minta aku stay dan dengar penerangan doktor tu.

doktor : sejak bila membengkak ni pakcik?

ayah : lama dah. zaman jepun lagi. tapi dua hari ni baru sakit sangat. selalu tak macam ni.

doktor tenung muka aku.

doktor : awak tahu ayah awak sakit? kenapa tak bawa ke hospital cepat?

aku : sambil geleng kepala aku cakp tak. kalau saya tahu ayah sakit tak ada lah ayah sakit sejak zaman jepun. saya pun belum lahir lagi.

doktor : usus ayah awak membengkak dan telah masuk ke satu saluran lemah dalam badan kita. actually badan kita mempunyai satu saluran lemah. sebelum ni usus tersebut masih mampu masuk dan keluar ke tempat asalnya. tetapi sekarang usus tersebut sudah membengkak dan tidak boleh keluar dari saluran lemah tersebut. saya harap awak bawa ayah awak segera ke hospital. kemungkinan besar, saluran tersebut telah berbelit. dikhuatiri usus tersebut akan pecah dan ayah awak mungkin tidak dapat diselamatkan.

guruh kat luar berdentum seiring dengan dentuman jiwaku mendengar berita tersebut.

sambung doktor lagi : saya bagi awak RF dan bawa ayah awak ke hospital kuala pilah segera. pujuk baik-baik. saya faham, bukan senang nak bawa orang tua seperti ayah awak ke hospital.

aku : angguk jer. (tapi muka aku tunjuk confident. sebab nak bagi ayah semangat. kalau aku down nanti, takut ayah lagi down untuk ke hospital)

*********

perjalanan di mulakan menuju ke hospital.


No comments: