Monday, February 18, 2013

hospital

aku daftar kan ayah di wad kecemasan. pegawai kaunter mengarahkan aku menunggu untuk dipanggil. hampir dua jam menanti baru nama ayah dipanggil. doktor perempuan india yang memeriksa ayah.


doktor : usus bapa awak dah berbelit. kulit perutnya pun sudah merah dan tegang. dikhuatiri pecah. so. jam 2.00 p.m lepas lunch kita operate. emergency operation.

aku tanya macam-macam kat doktor tu. apa punca, dasyat sangat ke sakitnya, berapa lama kena stay kat hospital? boleh balik terus ke? bedah lama ke tak? siapa yang bedah. lepas bedah kena hantar ke mana?

doktor : maaf cik. saya sedang bertugas. minta jangan ganggu konsentrasi saya. takut tersalah maklumat yang ditulis.

aku cepat-cepat say sorry. aku akui sedikit gelabah dan terkejut. phone terus dicapai contack semua. memang dari tadi abang-abang aku dah sibuk mesej tanya status dan situasi ayah. nafas aku macam tak cukup jer rasa. jantung berdegup bagai nak terkeluar dari dada. cepat-cepat call emak dan bagi tahu. aku tahu emak terkejut juga. takkan secepat ini pembedahannya?

lepas lunch ayah dapat katil. ayah bebel-bebel suruh aku dan husband pergi makan. aku cakap aku kenyang lagi. husband buat-buat tak dengar jer. kejap-kejap datang staff nurse check ayah. masukkan ubat melalui darah. pastu datang doktor lelaki. dia bagi pencerahan pada aku tentang penyakit ayah dan bahagian-bahagian yang perlu dibedah. siap lukis dan tunjuk pada aku. aku tanya itu ini, dia releaks jer layan soalan-soalan aku. jawab satu satu sampai aku faham. dia menambah lagi, nama ayah dah masuk dalam OT room. tunggu turn jer sebab satu operation sedang dijalankan untuk ibu yang bersalin secara caeseran. ni lah beza nya doktor lelaki dengan doktor perempuan. staff nurse tadi pon baran semacam jer. nak jer aku basuh sikit.

minta sorang doktor tu call kem ateh untuk pelesan balik kampung. dia panggil aku adik, padahal tengok muka mungkin sebaya dengan aku. susahnya kerja tentera ni. nak balik kecemasan cenggini pon kena ada bukti dari hospital.terima kasih kat doktor tu sebab sudi memberi kerjasama. tadi doktor lelaki tu cakap tempoh pembedahan mungkin lama sebab kedua-dua belah perut ayah akan dibedah. so amik masa sikit.

tepat jam 4.30pm ayah ditolak masuk ke ot room. ayah siap lambai tangan lagi. kami berdua follow attendand yang sorong katil ayah. lepas tu kami berdua lepak kat luar jer. cecah jer punggong kat seat tu, orang pon berpusu-pusu masuk ke icu. kebetulan ot bersebelahan dengan icu dan wad bersalin. dari jam ke jam aku dan husband setia menunggu. perut lapar tak terasa dah. bateri phone makin low. time-time gini lah nak low batery nye. pelawat yang tadinya ramai makin surut. siap ada makcik yang bertnya.

makcik : anak ni tunggu siapa? dari tak ada pelawat, sampai tak ada pelawat semula, korang masih kat cini.

aku. tunggu ayah, makcik. ayah operate.

makcik : berdua jer? tak ada sedara mara lain atau adik beradik lain ke?

aku pandang husban and jawab : mereka on the way. senyum.

****

lepas habis waktu melawat, makcik guard mula berbasa basi dengan kami supaya turun. waktu melawat dah tamat. wad icu pon bukan boleh melawat time gini. tapi bila aku cakap tengah tunggu ayah dalam bilik ot. dia pon consider bagi pelepasan pada kami. masa tu alang dah sampai. harap alang yang nak menjawab. tak kan lah.

No comments: