Tuesday, February 19, 2013

2 bulan (last ep)

perut dah masuk angin. rasa senak dah perut. duduk tak kena, berdiri letih pula. maghribnya ateh sampai dari lumut. rasa lega sikit bila ada yang lain. ada lah penguat semangat sikit. macam-macam keadaan pesakit melintas depan kami. ada yang nazak, ada yang menangis-meraung, ada yang dah berselubung. aku makin tak keruan. lampu bilik ot masih menyala, menandakan pembedahan masih berjalan.


tepat jam 8.30 malam ayah doktor lelaki yang banyak bagi penerangan kat aku tu keluar dari bilik bedah. bila dia nampak aku, dia tunjuk thumb up pada aku. syukur. hela nafas berpanjangan aku lepaskan. memang lega sangat rasanya. ayah diusung keluar dari bilik ot tu. cucu-cucunya berlari menerpa katil ayah. mulut ayah bising seperti sebelum pembedahan. lagilah buat aku senyum lebar.

ayah dihantar ke katil dimana dia ditempatkan mula-mula tadi. mulut bising nya tak henti-henti bercakap dan membebel. siap dimarahi oleh stuff nurse yang ada. lepas tu ayah halau aku balik. katanya seharian tak rehat, tak makan. dah lah semalam kami suami isteri sampai ke kampung jam 1.30.

aku tak peduli dah. aku minta izin ayah nak tengok kesan bedah. alang dan ateh berlaga muka mencari dinding. kononnya buat-buat tak nampak luka ayah. dasar penakut! aku pon penakut juga sebenarnya. aku bukan boleh tengok darah-darah ni. silap-silap kang aku dapat katil kt hospital ni juga. aku tengok kesan bedah ayah tu. tak ada darah pon. bersih jer. zaman dah moden kan. macam ibu bersalin caeseran jer. ayah cakap ayah diberi pelali separuh badan. sebab tu dia masih sedar bila keluar dari bilik bedah tu.

jam 9.30 kami suami isteri balik kampung follow kereta ateh. malam ni alang yang akan jaga ayah.

****
esoknya pagi-pagi kami dah bersiap nak melawat ayah. jam 12.00 tengahari kami sampai. itupon ayah dah dikunjungi kawan-kawan dari kampung. lepas habes waktu melawat untuk tengahari, kami turun makan kat cafe. petangnya aku ambil keputusan tak nak naik ke wad ayah. confirm penuh. biarlah diorang nak jumpa ayah. aku bukan orang penting pon. aku dan husband lepak depan lift tengok gelagat orang. yang bertongkat, bersorong atas katil, ditolak dengan wheelchair. macam-macamlah. sampai lah lalu seorang lelaki sambil membawa baby yang berbungkus kain batik. aku senyum pada ibu baby tapi matanya berlinang air mata. sekali lagi ku toleh, baby tu berbungkus penuh. innalillah hi wainna hirajiunn.. dari DIA kita datang, kpedaNYA kita kembali. wallahhuallam. aku terus baca ayatul kursi dalam hati, takut terbawa-bawa dalam tidur. maklumlah, aku lemah semangat sikit.

terus ajak husband naik ke wad ayah.... subhanallah. bilik yang memuatkan enam katil tetapi hanya dua pesakit termasuk ayah yang ada alam wad tu penuh dengan orang yang datang melawat ayah. semua bertanya "ke mana adik tadi, tak nampak pun?" aku pon senyum-senyum cakap "dok kat bawah tu jer. bagi peluang orang lain jumpa ayah" dalam hati bangga juga. rupa-rupanya aku yang dicari-cari. hikhikhik...

ateh dengan alang bertungkus lumus menjaga ayah. maklumlah anak jantan. kena jadi hero. ayah tak habis-habis sebut nama aku. "adik lah yang hantar ke hospital. pukul 2 sampai rumah. seharian tak makan. hari ni terpaksa ambil cuti." lepas tu bila orang tanya apa sakit ayah. ayah akan minta aku explaint. bangga memang bangga. tapi malu yang teramat sangat. aku pun manusia juga. so aku faham perasaan manusia-manusia lain. cadangnya aku nak ke putrajaya terus. esok nak bekerja macam biasa.

tapi alang suruh ateh jaga ayah malam ni. so, alang minta aku bawa emak, kakak ipar dan anak-anak balik ke putrajaya sekali. aku yang memang sejiwa dengan emak buat-buat angguk jer sambil otak fikir alasan. "botol susu anak-anak, pampers dan barang-barang tak bawa. adik jer dah siap packing sebab nak direct balik".. selamat. alasan diterima. ngehngehngeh. dan aku bincang dengan husband hantar emak ke kampung bawa kereta ateh. takut baby nangis tak mahu kat orang. so husband boleh drive, akak boleh pegang baby. tapi sebaliknya berlaku, akak yang drive, husband pegang baby. maklumlah, baby rapat dengan dia.

***

esoknya ayah dah boleh discaj. balik rumah dan  berehat. petangnya kami suami isteri bertolak ke putrajaya.

No comments: