Thursday, July 9, 2009

perenggan 3

Aku berceloteh sendirian. Unkapan yang tak jelas maksud dan jalan cerita. Tubir mata hampir roboh dek banjiran mutiara hangat. Akhirnya tumpah laju mangalir ke pipi. Rakus saja ia mambasahi mulus pipi ini. Teman yang amat setia. Hadir sentiasa dan setiap kali diperlukan. Malah tanpa diundang. Pasti jua ada menemani. Jernih dan hangat membakar semangat yang kepingin terbang bersama-sama peluang yang terlepas. Kehangatan itu menambah ghairahku mengharungi segala. Aku puas saat mampu menelanjangkan peluang yang tiba. Ku genggam penuh rakus dan ku dakap penuh erat. Manik hangat ini bagai pedang tajam berkilat buat diriku dan wanita lain. Molekul di dalamnya bagai meluahkan segala yang terkandung dalam diri. Ku pergunakan pedang ini sebagai senjata untuk menguasai dan menawan peluang yang digenggam.

Saat ku terlena bersama deraian air mata. Bait-bait lirik lagu tercipta untukku nyanyian ungu nyaring dipendengaranku. Bingkas tangan mencapai telefon dan menjawab panggilan dia kekasih dunia tercinta. Mata masih terkatup rapat. Namun suara masih kedengaran menyambut salam. Kebiasaan menghubungi antara satu sama lain membuatkan hari-hari aku tidak lengkap jika tidak menghubunginya atau sebaliknya. Dia kekasih yang kudamba, paling aku cinta, amat aku sayang. Berkongsi keperitan, kerinduan dan luahan. Tidak jemu mendengar suara lunak merdu, dan kisah hidupnya yang penuh liku. Aku belajar dari itu.

No comments: