Monday, June 28, 2010

surat layang untuk mone

kini ku akui rindu bertamu dihati. tiada lagi hilai tawa dan rengak rajuk si gadis. tiada lagi panggilan SHI untuk diri ini. tiada lagi televisyen terpasang jam5.00 - 7.00 petang dan bersambung 8.30-10.00 malam. kebiasaan tatkala pulang dari kerja dia di situ, terguling-guling menonton rancangan kegemarannya yang aku sendiri tak faham bahasanya. tatkala aku keluar bilik, si gadis masih berguling-guling malas smabil tersengih-sengih menjiwai lakonan yang ditontonnya.

tapi sudah seminggu, aku sunyi. tiada insan yang boleh aku kongsikan motivasi demi motivasi. tiada insan yang terjeri, terpekik terlolong bertikam lidah dengan ku. tiada insan yang berebut makanan dengan encik jejaka.

si gadis terbang. menggenggam cita-citanya. mendakap impian yang lama telah berkubu. aku biarkan dia melangkah, terbang dan kemudian kembali mendarat di sisiku. aku tahu bukan senang di negara orang. tapi biarkan dia menikmati impiannya sendiri. kerna aku pasti dia akan pulang kembali.

No comments: