Monday, December 12, 2011

pulau pinang

dari sebuah pulau, ke sebuah pulau. memulakan perjalanan seawal jam 8.00 pagi walau perancangan awalnya jam 7.00. kata orang 'janji melayu' singgah bersarapan hanya di tepi jalan. menjamu selera apa yang ada agar perut kosong terisi.

perjalanan yang pertama kali. tiada keterujaan perasaan. mungkin keletihan dan debaran untuk menjejakkan kaki ke tempat orang. bangunan-bangunan pencakar langit hilang dari pandangan. berganti pepohon menghijau. sawah padi terbentang luas saujana mata memandang. sesekali terlihat laut membiru dan bot-bot nelayan tersadai di gigi air. sungguh menakjubkan. menyeronokkan dan membahagiakan.

memasuki jambatan pulau pinang merupakan perkara pertama-kali dalam hidupku. namun bagi aku tiada yang lebih menakjubkan. keindahan pulau terancang itu tak seindah nama. kebersihan yang gagal diuruskan dengan baik, dan lalulintas yang tidak terancang bikin migrain datang menyerbu.

namun aku masih menbeliakkan biji mata tatkala merenung gadis manis yang berpipi mulus, bertubuh ramping, berbibir mungil. lenggok diayun kemas seiring langkah yang tersusun. senyum manis dilemparkan tanpa mengira jantina. aku akui aku cemburu :(

berada di tebing laut padang kota sambil menikmati rojak pasembor adalah peristiwa yang tidak pernah dibayangkan. angin bertiup lembut menyapa tubuh, membuat perut bertambah lapar dan menambahkan selera makan.

setiap yang dihidangkan, bersih 'disapu' orang kelaparan. pantang larang makanan tidak dipedulikan, asal saja perut terisi dan terisi. tiada istilah alahan mahupun kegatalan....

1 comment:

honey said...

lepas ni ke pantai timur pulak yer.............