Thursday, December 6, 2012

17/11/2012 (sabtu)


17/11/2012 (sabtu) – aku masih di kampung. Bangun awal pagi sebab aku tahu emak dan ayah mesti ke kebun. Kat rumah hanya tinggal aku, husband dan sorang anak buah. Semalam aku jemput dua orang.
Saja buat teman emak ayah bila aku habis cuti nanti.

Atas dasar tanggungjawab aku gorengkan nasi untuk sarapan pagi tu. Untuk husband aku gorengkan nasi dengan cili kering yang dimesin.
Untuk yang lain-lain aku goreng nasi guna cili padi.
Husband aku suka nasi goreng cili kering my handmade ngeeee J

Bila emak balik dari kebun, emak just masak lauk.
Yang lain-lain aku dah siapkan dah.
Bukan selalu pun aku nak masak-memasak ni. Sejak dah kahwin ni baru emak aku bagi keizinan aku ke dapur. Dulu tak pernahnya aku diberi peluang ke dapur.
Risau keselamatan aku gamoknyer. Itupon emak masih tak percaya kalau nak minta aku masak berat-berat.

Tapi hari ni lain pula kisah nya. Emak macam tak larat sangat.
Katanya,” gorenglah lah ayam tu.
Kangkung tu goreng juga buat sayur. Nanti makan dulu. Emak nak rehat.”
Gluppp aku rasa lain macam sangat. Emak tak pernah macam ni.
Kenapa mak? Apa yang sakit? Nak makan ubat? Dah minum susu? Emak lapar ke? Nasi goreng tadi ada lagi. Nak makan?

Semalam ke klinik, doktor tu balut lutut emak dengan something ubat. Maybe ginseng kot. Katanya untuk membina rawan di lutut emak. Lutut emak sakit sebab dah kehilangan rawan pada sendi-sendi utama. Aku fikir mungkin emak jadi letih sebab tindakbalas ubat. Buang toksin dalam badan kan boleh meketihkan juga. Alaaaa macam iklan anlene tu. Asteoforosis. Something like that lar..

Atas dasar tanggungjawab sebagai anak solehah isteri mithali dan makcik yang penyanyang, aku pon amik alih tugas memasak tengahari tu.
Emak pula terhincut-hincut ke bilik, nak tidur katanya.. tak apalah, emak pergilah rehat. Tapi dalam hati aku memang rasa lain.
Sebab emak tak pernah macam ni.
Kalau demam macam mana sekalipun, emak tetap akan masak dan duduk-duduk borak dengan aku.
Sambil masak aku mula resah dan gelisah.
Takut juga kalau sesuatu yang tak diingini berlaku. Satu hari kami terperap jer dalam rumah. Kebetulan hujan. Husband ajak aku keluar jalan-jalan pusing kampung pun aku rasa berat. Risau nak tinggalkan emak sorang-sorang sebab confirm anak-anak buah aku akan ikut sama berjalan. Tapi esok dah nak balik. Berat rasa hati ini.

No comments: