Thursday, December 6, 2012

20/11/2012

20/11/2012-selasa pagi-pagi aku dah call emak. Hiba sikit rasa hati. Hari ni birthday emak. Tapi emak dalam wad. Ni merupakan pertama kali dalam hidup emak dimasukkan ke wad. Harap-harap hari ni emak discharge. Boleh celebrate birthday emak. Kebetulan semua anak cucu emak ada. Kalau emak tak dapat discharge hari ni, aku minta izin husband nak jaga emak. Husband memang faham aku dengan emak macam mana. Dia benarkan.

Aku bangun buat nasi goreng. Kakleha tolong buatkan air. Dia pon kesian tengok aku terkial-kial masak kat dapur. Anak-anak buah aku kerah kemas rumah lepas tu mandi. Masing-masing ikut arahan, maklumlah ibu tak ada. Mana boleh ngada-ngada.

Lepas sarapan aku minta izin kat ayah nak ke hospital. Mula-mula ayah tak bagi. Suruh aku tunggu keputusan doktor. Kalau dah boleh keluar, baru pergi jemput emak. Aku buat tak tahu jer. Anak-anak buah semua nak ikut, memang aku nak bawa diorang sebab ibu risau anak-anak dia. Macam aku tak pandai jaga budak jer.

sampai hospital aku jumpa emak. Peluk cium ucap birthday emak. Pakaikan anak tudung. 2 ari emak pakai tudung, takut pening kepala pula rambut terperap jer. Aku bawakan anak tudung untuk emak. Aku dan husband duduk temankan emak. Borak-borak dan urut-urut kaki emak. Badan emak aku tak berani usik. Emak cakap badannya sakit-sakit.

Alang dan ateh dah sampai. Tapi kena duduk kat bawah sebab waktu melawat dah tamat. Husband aku pun kene turun. Aku sorang jer duduk temankan emak. Ibu aku peluang rehat. Kesian dia semalaman ‘menjaga’ emak. Pukul 2.oo pm seorang staff nurse datang dan bagitah uaku emak aku boleh discharge. Tunggu surat appoinment dan senarai ubat. Alhamdulillah.
Emak cakap “ emak tak nak masuk hospital dah. Sakit sangat. Nurse tu asyik cucuk-cucuk emak jer. Emak ingatkan masuk wad ni rehat duduk atas katil jer”
aku bulatkan mata sambil cakap kat emak ” lain kali jangan berpantang makan sangat. Jangan degil cakap adik tau” jelas muka kesal emak. Memang taubat sangat-sangat taknak masuk wad.

Sambil menunggu aku amik ubat, emak dibawa alang duduk kat ruang menunggu dengan anak-anak yang lain. Beberapa kawan-kawan emakayah dari kampung baru datang nak menziarahi emak. Seperti semalam anak-anak ibu nak ikut acik balik. Kali ni aku terpaksa bertegas sikit. Ibu bawa anak-anak balik, ateh bawa barang-barang, big brother satu family dan aku bawa emak dan ayah. Anak-anak ibu nampak kecewa. Tapi emak ayah kategori warga emas, kemudahan share dengan oku, selayaknya naik kereta kami, senang nak arrange apa-apa kemudahan. Tak gitu?

Big brother singgah kat pekan beli barang-barang dan bahan-bahan makan-makan malam ni. “Payung” adik beradik buat makan-makan celebrate birthday emak dan lima orang anak-anak buah aku yang lahir pada bulan november. Kebetulan esok birthday anak big brother. My niece yang sulung. Ada irias-iras aku sikit. Tapi aku lawa dari dia lah..
Alhamdulillah emak dah discharge. Esok aku dan husband akan pulang ke putrajaya.

No comments: