Friday, June 26, 2009

perenggan 2

Langkah yang ku hayun mulai longlai. Hampir saja aku terjelepuk ke tanah yanh yang berbumbungkan lengit kelam. Hujan lebat melenjunkan sepasang kurung berbunga ungu. Di mana mentari? Di kala hujan begini, pasti mentari bersembunyi. Mungkin jua turut meratapi keperitanku. Aku memandang sekeliling. Persekitaranku kosong. Kenderaan yang lalu-lalang agak deras. Tak terfikirkah mereka tentang bahaya? Bukankah jalan raya licin kala ini? Sengaja mengundang maut. Kini nyawa tak berharga lagi.... Aku sedari, aku sendiri. Ya. Aku sendiri. Ke mana yang lain-lain? Mana mak dan ayah? Dimana kawan-kawan? Kenapa kau dibiar sendirian? Aku tidak mahu sendirian begini. Aku perlukan mereka. Emak, ayah, saudara kandung, kawan-kawan dan semua orang. Aku tidak betah sendirian begini. Aku benar-benar tewas. Aku lemah untuk melalui semua ini sendirian. Aku perlukan mereka. Mereka perlu bersama-samaku. Menemaniku. Meraka perlu sentia meraikanku. Memberi perhatian kepadaku. Membahagiakan dan menggembirakanku. Ya tuhan... aku perlukan mereka. Apa hikmah di sebalik semua ini tuhan?

No comments: