Thursday, February 18, 2010

tawa dalam tangisan

tika itu dia tersenyum sakan. gembira jelas terpamer pada riak wajah tuanya. suara garaunya memanggil nama-nama insan sekeliling menyambut hari lahirnya. dia benar-benar gembira. namun hati ini bagai terguris luka. aku umpama pembelot yang cuba merebut takhta di hati dia. dia mungkin sedikit terusik. dalam hati insan itu yang membahagiakan. tapi telahannya benar-benar terpesong. insan ini yang hadir compang-camping membawa sebiji kek bersama sebungkus hadiah. dia menerima dengan senyum. tapi dalam hati ada luka terguris. dia rindukan insan itu. insan itu harapannya. insan itulah kebahagiannya. tapi dia silap. aku undur diri. duduk disebalik orang ramai. senyum sekadar ada. kepulangan insan itu dinanti. biarlah aku undur diri. aku mengatur langkah. keluar dari tempat itu. layaknya aku hanya sementara waktu.

No comments: