Thursday, April 15, 2010

malam yang kosong

mata terkebil memandang siling. dalam kesamaran aku nampak putaran kipas yang semakin lemah angkara habuk yang telah memberat. ntah kenapa malam ini aku rasa aku sendiri walau dia di sisi. perlahan, aku toleh ke kiri. dia membujur kaku. memalingkan wajah ke arah lain. dengan sedikit ego aku turut berpaling ke kanan sambil mata pura-pura dipejamkan. aku tewas, keresahan tak mampu disembunyikan. aku beralih ke kiri. ku tatap wajahnya dalam-dalam. dia masih kaku. pura-pura tidur, (macamlah aku tak tahu). lewat pagi aku masih terus ke kiri dan ke kanan. sesekali aku telentangkan badan mencari keselesaan tidur. tidak pernah tidurku tanpa didakap erat olehnya. tapi malam ini segalanya kosong. aku perlukan tangan itu. mendakap lembut tubuhku hingga fajar manjelma.

.....................

rengekan dalam tidur membongkar segala gusar di hati. aku mencapai juga tubuh itu akhirnya. ku benamkan wajah di dada bidangnya. ku peluk erat-erat. ku lepaskan nafas panjang. lena kembali bertamu.

No comments: