Wednesday, November 3, 2010

mawar seroja

dpasir putih tepi pantai. desiran ombak berhempas pulas seperti sedang beradu tenaga sesama sendiri. angin bertiup kencang melanggar rakus batang tubuh pohon nyiur yang megah berdiri berpangkalkan akar tunjang. dedaun nyiur melambai-lambai bagai menggamit beburung dan mergastua menari bersama diiringi irama desir ombak.

pemuda itu mamatungkan diri. membiarkan punggung menghempas batang nyiur yang telah lama mati. mata redupnya jauh menikam pemandangan laut bagai nampak penghujungnya. seperti selalu, pemuda itu tidak pernah mungkir janji untuk datang menjenguk laut. bagai ada temujanji yang di buat. menikmati kicauan beburung dan mergastua yang meraikan kehadirannya.

langit masih kelabu kesan peniggalan hujan yang berlalu. namun, suasana tampak berseri dihiasi pelangi. si pemuda makin sayu. wajah gadisnya bermain di kotak fikiran. rindu menerjah. hampir satu abad mengenali gadis itu. tika itu masih berhingus kata orang. bermain pondok-pondok dan sorok-sorok bersama. masih mentah untuk mengenal erti cinta. di sinilah mereka mengukir nama. melakar wajah dua manusia berlainan jantina di pasir. menulis nama dan berjanji sehidup semati. tika itu masih muda. namun ia bagai titik permulaan bibit-bibit cinta mengalir. si pemuda bingkas bangkit. mendepa tangan membiarkan angin menyapa tubuh bidangnya. cuba menghalang ingatannya untuk meneruskan kisah.

di pantai ini permulaan kisah pemuda dengan gadisnya. tidak terduga, di pantai ini juga segalanya berakhir. si gadis tenggelam timbul di pukul ombak. kudrat si pemuda hanya mampu menjerit dan melaungkan nama gadisnya. sejak itu, si pemuda sendirian. kesunyian, kekosongan bertemankan kesepian. kelam dunianya. hampa hatinya. hilang warna-warni hidupnya. kelam, sekelam langit kelabu tika ini. kerana kisah pilu itu, si pemuda hadir ke sini. bermohon agar si gadis muncul. menggegam erat jemarinya dan bersama-sama berlari-lari anak mengejar dedaun berguguran. berpimpin tangan mencari kepah dan kulit siput. ah.. pamuda berkhayal sendirian. bagai pungguk dan bulan. dongeng yang direka pengubat lara hati. mata dikatup rapat-rapat. menyaksikan gadisnya dengan wajah berseri. rambut panjang ikal mayang dibiar lepas ditiup angin. sungguh cantik ciptaan tuhan buatmu gadisku.

angan-angannya si pemuda ternokhtah di situ. terasa pipinya basah dek percikan air masin laut. tatkala mata dinganga seluasna, si gadis nyata dihadapan. memandang hairan seperti tidak pernah ketemu. senyum dan milik lesung pipit penyeri wajah. gadis misteri masih tersenyum. menyimbah air ke wajah kedu si pemuda dengan tangan. gadis misteri itu masih tersimpuh duduk. separuh badannya dibiarkan tenggelam. dan demikian, si pemuda dikerah membongkok agar lebih hampir.

si pemuda hampir pitam. tidak percaya dengan apa yang dilihatnya. inikah yang dikatakan kelahiran ke dua. tidak! itu bukan kepercayaannya sebagai muslimin sejati.

bersambung......

4 comments:

honey said...

salam penulis muda....bila sambganyer akn di uploadkn....xsabr nk bace.....

makissa said...

wsalam... jangan panggil cam tu.. baru nak belajar2.
sabo2... dlam pembikinan. tunggu....

nurriz said...

best la criter tu

makissa said...

THANKS NURRIZ