Wednesday, September 21, 2011

donia oh donia......

teremo pula bila terbaca artikal dalam Metro pagi ni. berpuluh-puluh tahun dan mungkin beratus-ratus tahun amalan tersebut dilaksanakan di setiap surau-surau dan masjid-masjid kat dunia ni, kenapa baru sekarang nak keluarkan pekeliling itu dan ini?

sejak dah ada hiburan, konsert itu, karnival ini, amalan yang biasa dilakukan dianggap salah. apa punya gila lah manusia sekarang. mana pergilah jiwa mereka agaknya.

konsert-konsert, dan segala rancangan berbentuk hiburan yang terkinja-kinja menggegar semua tubuh tu tak pula dikeluarkan pekeliling menghadkan jenis pakaian atau tarian. paling tidak pun membataskan hubungan peserta yang bukan mahram.

kenderaan awam diminta diasingkan gerabak untuk perempuan dan lelaki. tapi joint majlis-majlis hiburan tak rimas pula digesel, disondol secara tak sengaja tu (tak sengaja lah sangat).

cuba bayangkan, amalan mengaji sebelum subuh tu mampu menarik jiwa mana-mana hamba allah untuk bertaubat, masuk islam atau paling tidak terikut-ikut membaca surah-surah suci tersebut.
alaaa macam lagu-lagu juga lah. bila berkumandang kat radio, ringan jer mulut melalak melolong. lama-lama hafal lah sepatah dua kata. sekurang-kurang nye tahu lagu tu lagu siapa.

mengaji kat surau tu sebenarnya secara tak langsung satu proses pembelajaran kepada anak-anak kecil. setan pun boleh lari bila dengar orang mengaji. kuranglah orang buat dosa, mudah-mudahan.

ini pendapat aku. kalau ada sesiapa yang tak boleh terima, up to you. aku tak rugi apa-apa pun. ada orang cakap hak masing-masingkan, dosa sendiri-sendiri, kubur lain-lain. tapi satu aku nak pesan kat orang yang suka cakap macam tu. 'kubur memang lain-lain, tapi kalau kubur kau sebelah aku, tak ke mengganggu aku nanti. kita kongsi bersama dunia ni. bukan kau punya sorang-sorang.

1 comment:

Gemini said...

Dijajah tanpa sedar....Lemahnya pentadbiran...