Wednesday, September 7, 2011

kisah sebuah cinta

Kenapa perlu cinta yang tak kesampaian disimpan dalam benak hati? Apakah kesudahannya? Adakah mampu bersatu bagai sebuah kisah cerpen atau novel cinta?


Mengapa cinta yang tidak kesampaian hadir saat-saat bahagia datang bertamu? Atau sekadar hadir menggoyang kasih yang rapuh agar runtuh bak bangunan diletupkan bom motar?

Bagai sebuah gunung berapi aktif yang memuntahkan lahar panas. Cinta yang dipendam terus membara dan memdemdam rasa menunggu penuh pasti agar mimpi menjadi reality. Mungkinkah cinta yang dahulunya terputus ditengah jalan adalah cinta sejati seperti kata-kata si pujangga cinta. Cinta sejati tidak mungkin bersatu, lihat sahaja contohnya. Uda dan dara, laila dan majnun, ia sekadar lagenda cinta setia yang tiada berpenghujung. Cinta yang tak terluah dek kata-kata lalu dipendam –simpan di dalam lubuk hati.

Tapi haruskah cinta itu hadir menggoncang hati sebuah kebahagian sedang dulu cinta itu pergi jauh menebal hati meninggikan ego diri. Cinta yang dulunya diharap membahagiakan, melambai tangan membina cerita baru dari air mata ini. Kini cinta itu kembali, mengetuk pintu hati yang sedang asyik-masyuk dengan nikmat nya kebahagian. Cinta yang hampir pudar ditelan masa, kembali segar merungkai rindu semalam. Memujuk, merayu, minta dikasih-disayang.

Kisah sebuah cinta yang tidak kesampaian dek sikap terlalu memendam rasa mengharap pihak di sana menyelongkar sendiri hati ini. Mengharap kata-kata hati di dengar walau sendiri tidak pernah meluah. Ah! Bodoh benar mejadi seorang perindu jika sekadar dipertengahan jalan. Akhirnya pasti dia muncul kembali menyata sesal, menghemburkan maaf dan meluah kasih. Pastinya keterpaksaan dan belas ihsan dengan pengundurannya yang konon mengalah dengan takdir. Lakonan semata-mata. Benar kata orang. Hargai ketika ada. Perginya, sudah hak orang, mungkin.

Memang mudah melafazkan sanggup dan rela. Hakikatnya tiada siapa tegar berkongsi kasih walau payung emas menjadi habuan. Kesempurnaan menjadi satu cabaran. Kehebatan pasti meruntuhkan semangat. Pengunduran bukan jalan penyelesaian. Benteng tidak harus mudah roboh. Persetankan watak tambahan itu. Andai hati benar ikhlas, cinta pasti bersatu. Nasib manusia di tangan manusia itu sendiri. Segalanya dengan izinNYA.

No comments: