Thursday, November 17, 2011

ilmu dan impian

ari ni result UPSR keluar... aku pula rasa resah gelisah. walaupun aku tak sependapat yg mengatakan pelajaran tu penentu kejayaan. tapi aku dapat rasakan bila kita menjadi ayam tambatan. memang ku akui lauk ayam tu sedap. nak-nak lagi ayam masak lemak yang mak buat dan ayam goreng berempah yang chef h
 j.fadir buat. perhhhhh... (dah jauh melalut)



tapi kalau dilantik sebagai ayam tambatan dalam keluarga memang memenatkan, meletihkan dan  merimaskan. dah macam family figure dah. tak bolehleka sikit, mesti kena bambu. nak perfect jer. kalau dapat 1B pon dah tersisih, terhina dan dileter habis-habisan.

harap anak-anak yang dapat kurang dari 5A tu jangan lah bersedih hati iyer... cuba kembangkan bakat dan kemahiran lain yang diminati. kalau dah tak minat belajar tu nak buat apa. ramai lagi yang ade kelulusan tinggi-tinggi tak bekerja, duduk rumah jadi surirumah tangga melahirkan, membesarkan dan menjaga anak setiap tahun.

terdapat juga orang yang tidak berpendidikan berjaya, kaya raya dan lebih senang hidupnya. yang penting kita berusaha mencapai kejayaan hidup. pelajaran/ pendidikan tu cuma bekal. usaha tu pelengkap kejayaan.

3 comments:

Cak Kra WaLa said...

itu la..
dulu boleh lagi dibanggakan dengan result 'A' ni..tapi sekarang orang dah tak pandang..

Betul tak.

Cak Kra WaLa said...

itu la.."A" bukan penentu kejayaan masa depan..

makissa said...

bukan org dah tak pandang A tu.. tp nilai A tu tak setanding dengan kejayaan yang kita dpat.